Financijsko opismenjavanje u škole, a ne test financijske pismenosti

Objavljeno: 29.3.2019.

Tijesna pobjeda negacijske ekipe na učeničkoj debati "Test financijske pismenosti kao uvjet za zaduživanje – za ili protiv", pokazala je da je financijsko obrazovanje važno svima, iako većina smatra da ga nije potrebno testirati.

Velika učenička debata, održana u Okrugloj dvorani glavne zgrade HNB-a 29. ožujka 2019., bila je glavni događaj obilježavanja Svjetskog tjedna novca u Hrvatskoj narodnoj banci i okupila je gotovo dvije stotine učenika. Na debati su raspravljali i komentirali učenici Ekonomske škole Vukovar, Srednje škole Mate Blažine iz Labina, Trgovačke škole Zagreb, Hotelijersko-turističke škole Zagreb, Škole za medicinske sestre Mlinarska, VII. gimnazije, V. gimnazije, Gimnazije Sisak i Gimnazije Nova Gradiška.

Smatramo da su upravo mladi ti prema kojima trebamo usmjeriti svoje napore u financijskoj edukaciji, naglasio je viceguverner Bojan Fras. Broj učenika i studenata uključenih u programe ekonomske i financijske edukacije koje organizira Hrvatska narodna banka raste, pa je u 2018. godini u njih bilo uključeno 3369 učenika i studenata. Ove godine razne vrste edukacija prošlo je 1666 učenika i studenata, od toga samo u Svjetskom tjednu novca 737 učenika.

Sudionici debate organizirane u suradnji s Hrvatskim debatnim društvom iznijeli su pred svojim vršnjacima argumente ZA test financijske pismenosti kao uvjet za zaduživanje i PROTIV njega.


Afirmacijski tim

Test prije zaduživanja štitio bi nas od nekvalitetnih financijskih odluka i bili bismo oprezniji pri donošenju odluka o zaduživanju, tvrdio je afirmacijski tim – Nika Ćavar, Marko Kasun i Iris Jukić Šućur. Sam test bio bi poticaj da se bolje informiramo i naučimo sve što nam je potrebno za donošenje odluke o zaduživanju. Ne možemo prepustiti samo bankama da procjenjuju koliko se netko može zadužiti, one ne mogu znati koliko smo odgovorni prema svojem novcu.


Negacijski tim

Efikasnost takvog testa nije zajamčena – važno je znanje, a ne sam rezultat testa, bio je odgovor negacijskog tima. Loren Serdarević, Maja Roglić i Leo Barišić naveli su da bi test pogodovao bogatijima i obrazovanijima, dok bi diskriminirao upravo one kojima bi trebao pomoći – siromašnijima. Banke su već sada dužne pokazati nam informacije o kreditu u ESIS obrascu, no pitanje je koliko je ljudi u trenutku kada im je potreban novac zainteresirano za te informacije.

Oba su se tima, a i učenici iz publike, složili da je potreban predmet financijske pismenosti u obveznom školskom programu. Naime, zanimljiva rasprava pokazala je da učenici nisu sigurni komu bi se obratili za savjet pri donošenju financijskih odluka. Također, smatraju da se neki zadužuju kako bi kupili stvari koje im nisu potrebne. Učenici su pozdravili debatu i kao poticaj za razmišljanje o pitanjima povezanima s financijama.