Europska nadzorna tijela (EBA, EIOPA i ESMA) danas su objavila upozorenje za potrošače u kojemu navode da kriptoimovina može biti rizična i da pravna zaštita, ako postoji, može biti ograničena, odnosno može ovisiti o vrsti kriptoimovine u koju se ulaže. Uz upozorenje objavljen je i informativni članak u kojemu se objašnjava što nova uredba EU-a o tržištima kriptoimovine (Uredba MiCA) znači potrošačima. Europska nadzorna tijela preporučuju konkretne korake koje potrošači mogu poduzeti kako bi donijeli utemeljene odluke prije ulaganja u kriptoimovinu, primjerice mogu provjeriti ima li pružatelj usluga povezanih s kriptoimovinom odobrenje za rad izdano u EU-u.
Od prosinca 2024. nova uredba EU-a o tržištima kriptoimovine (Uredba MiCA) primjenjuje se na određene vrste kriptoimovine. Njome se uspostavlja jedinstveni nadzorni režim na nacionalnoj i europskoj razini za izdavatelje kriptoimovine i pružatelje usluga povezanih s kriptoimovinom u cijeloj Europskoj uniji.
Iako inovativni financijski proizvodi, uključujući kriptoimovinu, mogu povećati učinkovitost, otpornost i konkurentnost financijskog sustava EU-a, potrošači bi trebali imati na umu da nisu sve vrste kriptoimovine jednake. Također trebaju voditi računa o tome da zaštita potrošača (ako postoji) može biti ograničena, odnosno može ovisiti o vrstama kriptoimovine i usluga povezanih s kriptoimovinom kojima se potrošači koriste (npr. nedostatak pristupa sveobuhvatnim informacijama ili nepostojanje transparentnog i jedinstvenog postupka rješavanja potraživanja).
Potrošačima se preporučuje da se informiraju o proizvodu ili usluzi i procijene rizik prije samog ulaganja, provjere je li pružatelj usluga povezanih s kriptoimovinom dobio odobrenje za rad u Europskoj uniji i uvjere se da su novčanici u kojima se pohranjuje njihova kriptoimovina dovoljno sigurni. Ti su koraci posebice važni u vrijeme kada se povećava interes potrošača za takve proizvode i usluge, djelomično zbog toga što ih tzv. finfluenceri (influenceri koji se bave financijskim temama) agresivno promiču na društvenim mrežama.
U zajedničkom informativnom članku europskih nadzornih tijela, koji je dostupan na svim jezicima EU-a, navodi se što je to kriptoimovina, koje su vrste kriptoimovine regulirane Uredbom MiCA te s kojim se pružateljima usluga povezanih s kriptoimovinom potrošači mogu susresti.
- Ovo upozorenje temelji se na članku 9. stavku 3. uredbi o osnivanju europskih nadzornih tijela i nastavlja se na slične prethodne objave kao što su zajedničko upozorenje europskih nadzornih tijela objavljeno u veljači 2018., izjava iz ožujka 2021. i zajedničko upozorenje europskih nadzornih tijela objavljeno 2022. prije objave Uredbe MiCA.
- Izraz „kriptoimovina“ odnosi se na digitalni prikaz vrijednosti ili prava koje se može prenositi i pohranjivati elektronički, s pomoću tehnologije distribuiranog zapisa ili slične tehnologije.
- Uredba MiCA stupila je na snagu 29. lipnja 2023. Odredbe povezane s izdavateljima tokena elektroničkog novca i tokena vezanih uz imovinu primjenjuju se od 30. lipnja 2024., a odredbe koje se odnose na većinu pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom primjenjuju se od 30. prosinca 2024.
- Člancima 109. i 110. Uredbe MiCA daje se ovlast ESMA-i da do 30. prosinca 2024. objavi središnji registar bijelih knjiga o kriptoimovini, pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom s odobrenjem za rad i neusklađenih subjekata koji pružaju usluge povezane s kriptoimovinom. Informacije sadržane u registru ESMA-i dostavljaju odgovarajuća nacionalna nadležna tijela i EBA.
- U skladu s Uredbom MiCA samo poduzeća s odobrenjem za rad navedena u registru ESMA-e smiju pružati usluge povezane s kriptoimovinom u EU-u. Ipak, u nekim državama članicama može se primjenjivati prijelazno razdoblje, tako da neka poduzeća koja su i prije 30. prosinca 2024. pružala usluge povezane s kriptoimovinom u skladu s nacionalnim pravom mogu nastaviti poslovati u skladu s nacionalnim pravom do 1. srpnja 2026. ili dok im se ne izda ili odbije odobrenje za rad u skladu s Uredbom MiCA, ovisno o tome što nastupi prije. To znači da u korištenju usluga takvih pružatelja potrošači ne uživaju zaštitu koju pruža Uredba MiCA dok ne istekne prijelazno razdoblje i dok pružatelj ne dobije odobrenje za rad u skladu s Uredbom MiCA.